Mindfulness

Minder in je hoofd & meer genieten van het moment

inzicht-in-jezelf

Zit jij een groot deel van de dag in je hoofd? Nadenkend over dingen die al gebeurd zijn of piekerend over dingen die mogelijk gaan gebeuren? Of vlieg je regelmatig van hot naar her zonder stil te staan bij de gebeurtenissen van de dag of bij hoe het eigenlijk met je gaat?

Mindfulness based stress reduction is een wetenschappelijk bewezen methode voor het verminderen van stress en creëren van meer rust en ruimte.

Door het beoefenen van mindfulness leer je om je minder mee te laten voeren door gedachten en emoties. Hierdoor word je minder geleid door gevoelens als verlangen, afkeer of verwarring en wordt het eenvoudiger om ongemak te verdragen.

”De meditaties zijn heerlijk. Kyra haar stem is kalm en het tempo is fijn. Ze kan goed levellen met mij als beginner en maakt me enorm enthousiast om door te pakken.”

– Laura

”De meditaties zijn heerlijk. Kyra haar stem is kalm en het tempo is fijn. Ze kan goed levellen met mij als beginner en maakt me enorm enthousiast om door te pakken.”

– Laura

Ontdek zelf de positieve effecten van mindfulness

Meer in balans

Het beoefenen van mindfulness helpt je om je minder mee te laten slepen door gedachten en/of emoties. Hierdoor zul je op dagelijkse basis meer balans en rust ervaren.

Betere concentratie

Mindfulness beoefenen is aandacht trainen. Deze training heeft ook effecten in het dagelijks leven. Je zult merken dat je concentratie en focus steeds beter worden.

Genieten van het moment

Mindfulness is voornamelijk een manier van in het leven staan die je kunt trainen en beoefenen. Meer in het moment leven en op die manier genieten van alle mooie dingen die gebeuren.

Wat zijn de opties?

Mindfulness based stress reduction

Groepstraining

8-weekse officiële MBSR training
Zowel online als op locatie (omgeving Utrecht)
1:1 voorgesprek (30-60 minuten)
Wekelijkse groepsessie van 2,5 uur
1 stiltedag
Werkboek met uitleg & opdrachten
Audiobestanden & aanvullende video’s

€249*

Mindfulness based stress reduction

1:1 training

8-weekse 1:1 MBSR training
Online of op locatie (omgeving Utrecht)
1:1 voorgesprek (30-60 minuten)
Wekelijkse 1:1 sessie van 1,5 uur
Optionele 1:1 stiltedag (voor meerprijs)
Werkboek met uitleg & opdrachten
Audiobestanden & aanvullende video’s

Pilotprijs: €597

* Wil je graag meedoen met de groepstraining maar is deze investering voor jou te groot? Neem dan contact met me op voor een aangepast aanbod. Vergoedt jouw werkgever de mindfulnesstraining? Dan geldt een zakelijk tarief (zie FAQ).

De thema's

Week 1: De automatische piloot

Week 2: Omgaan met obstakels

Week 3: Grenzen leren kennen

Week 4: Stress leren herkennen

Week 5: Omgaan met stress

Week 6: Gedachten zijn geen feiten

Stiltedag

Week 7: Voor jezelf zorgen

Week 8: Mindfulness in jouw leven

Startdatum: 23 augustus 2022

Dinsdagavonden
19:00 – 21:30
(+1 zaterdag stilte retraite)

Data:
23 & 30 augustus
6, 13, 20 & 27 september
1, 4 & 11 oktober

Locatie:
Studio d’Oude Bakkerij
Gildstraat 108, Utrecht

Veelgestelde vragen

Wat kan ik verwachten van de training?

De MBSR training bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten en een stiltedag tussen bijeenkomst 6 en 7. Iedere bijeenkomst duurt 2,5 uur, de stiltedag duurt een halve dag.

In iedere bijeenkomst gaan we aan de slag met een ander thema. We doen samen oefeningen, bespreken die oefeningen na en kijken naar inhoudelijke thema’s. Ook krijg je na iedere bijeenkomst huiswerk mee en is het de bedoeling dat je dagelijks aan de slag gaat met de oefeningen. Met het huiswerk en de oefeningen ben je zo’n 45 – 60 minuten per dag bezig.

Wat houdt de stiltedag in?

De stiltedag is een essentieel onderdeel van de mindfulnesstraining. Op deze dag worden bekende en nieuwe oefeningen zo goed als onafgebroken beoefend, waarbij tussentijds niet wordt gesproken.

Bij veel deelnemers aan de mindfulnesstraining valt het kwartje tijdens de stiltedag. Omdat we vandaag de dag niet vaak meer langere tijd stil zijn, kan dat grote impact hebben. Veel deelnemers ervaren rust, ruimte, ontspanning en eenvoud. Maar ook gevoelens als onrust en ongemak kunnen voorbij komen. Juist de confrontatie met deze situaties is ontzettend waardevol.

Hoeveel tijd kost de training?

De training vraagt een behoorlijke tijdsinvestering van je. Hieronder op een rijtje waar je ongeveer rekening mee kunt houden:

  • Dagelijks 45-60 minuten voor de oefeningen
  • Wekelijks 2,5 uur voor de sessie
  • Eenmalig 4-5 uur voor de stiltedag

Je zult het meeste uit de training halen als je bereid bent om al deze tijd erin te steken. Weet jij nu al dat je deze tijd niet hebt of niet bereid bent om te maken? Dan is het waarschijnlijk nu niet het juiste moment om je aan de groepstraining te commiteren. Welicht dat de 1:1 training dan uitkomst kan bieden.

Is het belangrijke dat ik bij elke bijeenkomst aanwezig ben?

Ja, voor deelname aan de training is vereist dat je bij alle bijeenkomsten aanwezig kunt zijn. Daar kan natuurlijk een uitzondering op worden gemaakt wanneer er sprake is van ziekte of overmacht.

De stiltedag is optioneel maar wel een erg belangrijk onderdeel van het programma. Ik zou je dan ook zeker aanraden om ook die datum te blokken in je agenda.

Waar vindt de training plaats?

De training zal plaatsvinden in Utrecht, in Studio d’Oude Bakkerij (gelegen aan de Gildstraat in de wijk Wittevrouwen).

Is MBSR wetenschappelijk onderzocht?

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training is een wetenschappelijk bewezen methode ontwikkeld door Jon Kabat Zinn eind jaren zeventig. 

Ik heb nog nooit gemediteerd, is dat erg?

Nee, dat is helemaal niet erg. Tijdens de training gaan we samen de eerste stappen zetten om bekend te worden met het concept mediteren.

Ik heb al veel ervaring met mediteren, is deze training dan nog nuttig?

Ook als je al veel ervaring hebt met mediteren kan deze training je veel nieuwe inzichten bieden. Juist door weer even aan de slag te gaan met andere meditaties en met een frisse blik naar de onderwerpen te kijken kun je verrast worden door alles wat er nog te leren valt.

Wat is het verschil tussen de groepstraining en de 1:1 variant?

Van oorsprong vindt de 8-weekse MBSR training plaats in een groepsetting. Voor het beste resultaat heeft dit dan ook de voorkeur. Door de nabesprekingen van meditaties en het horen waar je groepsgenoten tegenaan lopen kun ook jij tot diepere inzichten komen.

Voor sommige mensen is een groepsetting echter niet de beste setting om tot hun recht te komen. Dat geldt bijvoorbeeld als je niet makkelijk praat in een groep, het moeilijk vindt om je open te stellen, als het je gewoon niet lukt om 8 weken lang op een vast moment beschikbaar te zijn of als de tijdsinvestering van 2,5 uur per sessie niet gaat lukken.

In dergelijke situaties kan de 1:1 variant uitkomst bieden. De training volgt precies dezelfde lijnen en opbouw maar omdat er geen sprake is van een groep en interactie duren de wekelijkse sessies 1,5 uur i.p.v. 2,5 uur. Ook zijn de sessies meer flexibel in te plannen (waarbij wel geldt dat er in beginsel iedere week een sessie plaats dient te vinden, idealiter elke week op dezelfde dag).

Wanneer je kiest voor de 1:1 training is de stiltedag optioneel. Je kunt ervoor kiezen om deze stiltedag over te slaan, met een bestaande groep mee te doen (als die er is) of de stiltedag ergens anders te volgen. Ook is het mogelijk om een 1:1 stiltedag in te plannen. Kosten daarvoor zijn in overleg.

Zijn er vergoedingen beschikbaar?

Tegenwoordig zijn er steeds meer werkgevers die de MBSR training vergoeden. Check dus intern of er een budget is waar jij aanspraak op kunt maken. Wanneer jouw werkgever de training vergoedt, geldt een zakelijk tarief van €397 excl. BTW.

Ook vergoeden veel zorgverzekeraars een deel van de training. Aangezien ik momenteel nog in het accreditatieproces zit, is het voorlopig nog niet mogelijk om een training die je bij mij volgt te laten vergoeden door de zorgverzekeraar.

Hoe werkt het met de aanmelding?

Als jij besluit mee te willen doen met de MBSR groepstraining of 1:1 training dan kun je via de buttons op deze pagina doorklikken naar een aanmeldformulier. Op dat formulier vul je jouw persoonlijke gegevens in en beantwoord je enkele vragen.

Nadat ik het formulier heb ontvangen zal ik contact met je opnemen voor het inplannen van een 1:1 voorgesprek. Dit gesprek duurt over het algemeen 30-60 minuten en is een belangrijk onderdeel van de training. In het gesprek maken we kennis, heb jij de mogelijkheid om te onderzoeken of ik de trainer ben waar jij mee aan de slag wilt en heb ik de mogelijkheid om een helder beeld te vormen over of ik denk dat deze training op dit moment geschikt is voor jou. Het gaat hierbij niet om een vrijblijvend kennismakingsgesprek maar om een laatste stap in het proces van aanmelding. Vanwege de tijdsinvestering van mijn kant is enige commitement t.o.v. de mindfulnesstraining voorafgaand aan je aanmelding dan ook zeer gewenst.

Let op: omdat het voorgesprek niet té lang voorafgaand aan de start van de training kan plaatsvinden zou het kunnen zijn dat er nog enkele weken zitten tussen jouw aanmelding en de datum van het voorgesprek.

Mochten we na het voorgesprek beide besluiten dat de match goed is en er geen redenen zijn om deelname niet door te laten gaan dan ontvang je van mij alle overige informatie, het (eerste deel van) het werkboek en een factuur ter betaling van de training.

Heb je een andere vraag?

Neem contact met me op via info@kyramarleen.nl.

Of bekijk het online aanbod

Heb je op tot moment (nog) geen behoefte aan het volgen van een 8-weekse MBSR training? Neem dan eens een kijkje bij kyma, mijn online platform waar je ook 20+ yoga video’s en meditaties kunt vinden.

Neem contact met me op

Heb je vragen over mijn mindfulness aanbod of wil je een 1:1 sessie boeken? Vul onderstaand formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op!